2014. április 1., kedd

Dávid Kornél – S. Tóth János: Dávid Kornél

Fülszöveg:
Ha nem próbálják ráerőszakolni, hogy álljon be a kapuba, Dávid Kornél talán sohasem fordít hátat a futballnak. Védeni azonban nem volt kedve, ezért sportágat váltott, s bár későn kezdett kosárlabdázni, szédületes karriert futott be. Az első és mindmáig egyetlen magyar NBA-játékos kendőzetlen őszinteséggel meséli el, miért fordultak ellene annak idején a szurkolók szűkebb hazájában, Zalában, már élvonalbeli játékosként mi okból kapott pofont az edzőjétől, s arról is kifejti véleményét, hogyan süllyedhetett ilyen mélyre a legutóbbi, 1999-es Európa-bajnoki szereplés óta a férfiszakág Magyarországon. Az eddig sehol fel nem idézett történetekből kiderül, miként tudott hajnalig tartó kaszinózás után is parádézni a sportág történetének legzseniálisabb alakja, Michael Jordan, s vajon miért csatlakozott egy alkalommal rendőregyenruhában a Chicago Bulls küldöttségéhez az extravagáns lepattanókirály, Dennis Rodman. A Clevelandnél, a Torontónál, a Detroitnál és a Washingtonnál is megforduló 107-szeres válogatott önéletrajza arra a gyakorta elhangzó kérdésre is választ ad, van-e alapja a földkerekség egyik legsikeresebb sportvállalkozását, az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokságot érő drog- és doppingvádaknak.

Vélemény:
Körülbelül 20 éve vagyok kosárrajongó, anno közepes mértékben, ma már egyre csökkenőben és szinte kizárólag NBA-re korlátozva. Ellenben 15 éve, amikor Kornál kikerült az NBA-be, rá külön felfigyeltem, anno volt is tőle dedikációm, bár már nem tudom, hogy került hozzám és mi lett a sorsa.
Viszont akkor még nem voltunk ellátva maihoz hasonló internetes háttérrel, olyan tévénk meg sose volt, amin nézni lehetett volna gyakran NBA-t, így Kornélt én játszani sose láttam.
Most, hogy a könyv hozzám került próbáltam keresni meccseket, de sajnos nem találtam (bárkinek van digitálisan, szívesen veszem, ha küld:), ellenben jópár interjút lehet találni a youtubon, úgyhogy a könyv mellé azokat is megnéztem, hallgattam.
Nekem valahogy az jött le a könyvből, hogy a többség nem kedveli Kornélt, van egyfajta ellenérzés, irigység (nem nagyon szoktam hinni ennek a szónak a negatív értelmében, általában pont a kritika célpontja találja ki a kritizálókra és leggyakrabban nem helytálló) vagy bármi más, ez belőlem abszolút hiányzik, mert kb. annyit tudtam, hogy játszott a Bulls-ban, amikor már a Bulls nem volt a régi Bulls és ennyi és, hogy ez milyen jó, hisz végre magyar az NBA-ben.
Hát most megtudtam róla sok mindent és meg kell mondjam "élőben" sokkal szimpatikusabb, mint könyvben, valahogy nekem írásban nem tudott meggyőző lenni, kicsit túl száraz és távolságtartó és egy 40 perces interjúból több és érdekesebb dolgokat tudhatunk meg a youtube-ról, mint a könyvből, már, ha épp nem érdekelnek az évszámok és csapatnevek, mint engem.
Borító csillagos ötös, de ez általában jellemző az Ulpius általam olvasott könyveire.
Az első rész alatt hamar el is intézni a Bullsos-Wizzardsos Jordan-es eseményeket. Nyilván csak reklámfogás a borítón, hogy barátsága Michael Jordan-nel, beszélt vele pár mondatot párszor, nyilván ez nem barátság, még ismertség sem nagyon. Tökjó, de nem hír.
Sajnos hiányoznak a Jordan-es és egyéb nagyobb és ismertebb kosarasokhoz köthető sztorik, de ezt nem lehet hibaként felróni, hisz tényleg keveset és nem túl nagy csapatokban játszott és nyilván a nagy emberek ilyen szempontból el sem
érhetőek.
Szóval aki érdekességekre, pletykákra vágyik vagy egy érdekes életrajzra, annak nem tudom ajánlani ezt a könyvet, Kornél a legtöbbet elérte szememben a magyar kosarasok küzül, de ettől még nem lesz érdekes az élete (nyilván számára igen) és ez nem egy negatív dolog. Az enyém sem az és rengeteg emberé nem, akiről életrajzi könyv jelent meg, csak esetleg némelyik jobban van tálalva.
Mindenesetre öröm, hogy végre egy olyan sportról adnak ki könyvet, ami érdekel is és egy olyan személyiségről, aki régebben még jobban érdekelt is. Viszont a célcsoport a kosárlabda iránt érdeklődők és nem a Dávid Kornél rajongók (az
túl kis csoport lenne), így úgy gondolom sokkal piacképesebb lenne egy mai NBA sztár könyvét magyarul is kiadni. LeBron van akkora sztár, mint a focisták, akikről a kiadó könyvet kiadott, max a kosaras piac kevesebb, mint a focis piac itthon, de ha Kornél könyv siker lehet, akkor siker lenne az is, vagy akár Shaq viccesebb önéletrajzi könyv, ami nem olyan régen jelent meg.


Nincsenek megjegyzések: